۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۵۹۴۵۵۷
پورابراهیمی:

مشکلات اقتصادی نتیجه دوری از مبانی اسلامی است|تشکیل کمیته ضد تحریم در مجلس

مشکلات اقتصادی نتیجه دوری از مبانی اسلامی است|تشکیل کمیته ضد تحریم در مجلس
نماینده مجلس از تصویب قانون حذف ربح مرکب در راستای سالم سازی اقتصاد مملکت خبر داد و مشکلات اقتصادی را نتیجه دوری از مبانی اقتصاد اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که رهبر معظم انقلاب با تدابیر هوشمندانه خود در اوایل امسال دستور تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی را صادر کردند، گفت: این شورا تشکیل شده است تا در شرایط اقتصادی کشور، اقداماتی که نیازمند ضرورت است به سرعت پیگیری و عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه سران و برخی از اعضای سه قوه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی حضور دارند، اظهار داشت: این شورا قوای سه گانه را در مسیر همگرایی دعوت کرده و سبب شده تا تصمیمات بسیار خوبی پس از سیاست های اشتباه دولت در زمینه ارز که در ابتدای امسال شاهد آن بودیم، گرفته شده و بخشی از آن اشتباهات حل شود؛ مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی در حوزه سیاست های ارزی نمونه ای از این اقدامات است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: نگاه جدید و رویکرد جدید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سبب شد تا اقدامات بسیار خوبی در حوزه اجرایی انجام شود و ارکان نظام به واسطه آن مسائلی که در کشور به وجود آمده است با اقداماتی که انجام می دهند، باید از آنچه را که به عنوان ظرفیت های قانونی هر یک از ارکان استفاده کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه در مجلس ظرفیت های بسیار خوبی وجود دارد، تأکید کرد: در کمیسیون اقتصادی سعی می کنیم تا بخشی از اقتصاد اسلامی را در حوزه قانون گذاری اجرایی کنیم؛ یکی از موضوعات مهم ما حوزه نظام بانکی کشور است که به دلیل شرایط خاصی که در مسائل اجرایی داشتیم، مورد انتقاد مراجع تقلید، کارشناسان اقتصادی و توده مردم قرار گرفته است.

وی افزود: نتیجه دو سال و نیم تلاش و کوشش اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس منجر به آن شد که در سه حوزه ورود پیدا کنیم؛ نخستین حوزه، اصلاح قانون بانک مرکزی در زمینه نظارت است که برخی مشکلات موجود در مملکت بخاطر عدم اصلاح این قانون است؛ بانک مرکزی طبق این اصلاحیه باید نظارت مستمر شرعی بر حوزه اجرا داشته باشد.

پورابراهیمی تأکید کرد: عدم تفکیک دقیق عقود مشارکتی از عقود مبادله و عدم انطباق نرخ های عقود مبادله با واقعیت اقتصاد از جمله مشکلاتی بود که سبب شد تا وارد روند اصلاح قانون بانک مرکزی شویم؛ این اصلاحیه ها از کمیسیون اقتصادی به صحن علنی مجلس وارد شده و امیدواریم که پیش از بسته شدن بودجه 98 کار خود را آغاز کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی امروز بخاطر دور شدن از مبانی اقتصاد اسلامی پدید آمده است، خاطرنشان کرد: حوزه دومی که در کمیسیون اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته مسأله بانکداری است که اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورده و بخش عمده آن به تصویب رسیده است؛ همچنین حوزه سومی که بدان پرداخته ایم بحث تشکیل بانک جدید تحت عنوان بانک توسعه است.

وی با اشاره به اخذ دیرکرد از سوی بانک ها از تصویب قانون حذف ربح مرکب در راستای سالم سازی اقتصاد کشور خبر داد و  ابراز کرد: اخیراً در مجلس به همت اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس قانونی تصویب شد که بر اساس آن بانک ها حق ندارند ربح مرکب بگیرند؛ این قانون هم اکنون در شورای نگهبان قرار دارد و این شورای محترم به محتوای آن اشکالی وارد نکرده اند و تنها به نحوه ارائه آن ایراد وارد کرده اند.

پورابراهیمی تأکید کرد: در بودجه سال 98 همه سعی خود را می کنیم تا موارد مربوط برای تأمین کالای اساسی برای مردم در نظر گرفته شود؛ همچنین سعی کرده ایم تا برای امور جاری در ارتباط با اشتغال یک سری اعداد و ارقامی تعیین کنیم و مصوبات آن قرار است با هماهنگی با دولت انجام شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که پیشبینی می شود بخشی از درآمدهای دولت در حوزه نفت در سال آینده کاهش پیدا کند، از تشکیل کمیته ضد تحریم در مجلس شورای اسلامی خبر داد و یادآور شد: ما به دنبال راهکارهایی هستیم که بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم و مشکلات پیشبینی شده را حل کنیم؛ ما هم از دولت گلایه داریم زیرا در بخشی از امور اجرایی یا به وظایف خود عمل نکرده و یا اقداماتی انجام داده که آثارش به تعمیق تورم انجامیده است./841/پ202/ق

 

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
حسین ثالث موید
ارسال نظرات